FAQ / Yleistä

Kuva: Viivi Välimäki

Olen allerginen, voinko ottaa itselleni degun?

Deguista irtoaa allergeeneja siinä missä muistakin eläimistä. Vaikka et välttämättä ole allerginen itse degulle, voi puru- ja heinäpöly aiheuttaa sinulla oireita. Mikäli sinulla tai jollakin perheenjäsenellä on todettu eläinallergia, on parempi ettet hanki itsellesi degua. '

Onko degu hajuton samalla tavalla kuin gerbiilit?

Ei ole. Degut virtsaavat enemmän kuin gerbiilit ja niiden virtsan haju on voimakkaampaa. Degujen asumus tulee siis siivota useammin kuin gerbiilien häkki. Kun häkin siivoaa riittävän usein (1-2 viikon välein tarvittaessa jopa useammin), on degukin käytännössä hajuton.

Tulisiko minun hankkia yksi vai kaksi degua?

Myös deguja tulisi mieluiten hankkia kaksin kappalein. Ihminen kun ei voi koskaan korvata degulle laumatoverin sosiaalista merkitystä. Parasta olisi ottaa kaksi samaa sukupuolta olevaa degua, jolloin ei ole odotettavissa poikueita.

Tulevatko vain uros ja naaras toimeen keskenään?

Degut tulevat mainiosti toimeen myös samaa sukupuolta olevien degujen kanssa. Parhaiten sopu säilyy mikäli degut ovat samasta poikueesta, tai totutettu nuorena toisiinsa. Myös vanhempia naarasdeguja voidaan yhdistellä melko hyvin toisiinsa. Mikäli hankit uroksen ja naaraan, on odotettavissa poikasia ja jossain vaiheessa joudut kuitenkin erottamaan uroksen ja naaraan toisistaan, jottei naaras saisi enempää poikasia.

Minulla oli kaksi degua, joista toinen kuoli. Voinko hankkia degulle uuden kaverin?

Mikäli degusi on naaras, hyväksyy se uuden toverin hieman helpommin kuin uros. Parhaiten tutustuttaminen onnistuu kun hankit nuoren ja luovutusiässsä olevan poikasen.

Miten totutan degut toisiinsa?

Degujen tutustuttamiseen käytetään tutustuttamishäkkiä, kuten gerbiileilläkin. Huomioi kuitenkin se, että koska degu on isompi eläin kuin gerbiili, on myös tutustuttamishäkin oltava isompi. Toinen degu tai degut laitetaan häkkiin ja uusi degu ulkopuolelle. Päivittäin degujen paikkaa vaihdetaan, niin että toisensa jo tuntevat eläimet ovat samalla puolella ja uusi toisella puolella. Noin viikon kuluttua degut ovat yleensä tottuneet toisiinsa niin, että niitä voi juoksuttaa yhtä aikaa. Seuraa degujesi käyttäytymistä. Jolleivät degut tule toimeen jatka totutusta totutushäkissä. Muista kuitenkin, että degut ovat yksilöitä, kaikkien kanssa ei tulla toimeen.

Minkä ikäiseksi degut elävät?

Keskimäärin degun elävät 7-vuotiaiksi. Onpa kirjallisuusviitteitä, joissa puhutaan vanhemmistakin deguista. Ongelmana on Suomessa ollut se, että väärän ruokinnan takia, on degukin ollut melko lyhytikäinen. Nyt kun ruokinta vastaa paremmin degujen luonnollisia ravintotottumuksia on degujen keski-ikäkin ollut pidentymään päin.

Voinko pitää deguani samassa häkissä jonkun muun jyrsijän kanssa?

Et voi. Degut on turvallisinta pitää vain oman lajikumppaninsa kanssa. Yhteiselo jonkun muun lajin kanssa voi päättyä murheellisesti. Lisäksi degujen ruokavalio on hyvin tarkkaa, joten degu ei saisi päästä syömään siemensekoitusta tai rotta/hiiripellettiä, jota jollekin muulle eläinlajille voidaan syöttää.

Minkä värinen deguni on?

Erittäin suurella todennäköisyydellä degusi on agouti. Myös muita väri- tai kuviomuunnoksia on deguilla, mutta ne ovat harvinaisempia.

Mistä erotan onko deguni uros vai naaras?

Asia selvinnee helpoiten nostamalla degua hyvin varovasti hännän tyvestä (muista tukea degun etuosaa kädellä, degua EI SAA NOSTAA KOKONAAN ILMAAN HÄNNÄSTÄ!) ja katsomalla miltä degun hännänalus näyttää. Naarasdegulla on peräaukko ja sukuaukko hyvin lähellä toisiaan, uroksella tämä väli on pidempi. Lisäksi uroksella näkyvät kivekset pieninä kohoumina sukuaukon molemmin puolin.

Päivitetty viimeksi 15.11.2012