Minkälainen on pet-luokka?

Kuva: SGY ry

Yksi useiten kysyttyjä kysymyksiä näyttelyyn liittyen on, että voiko oman eläimensä ilmoittaa näyttelyyn - ja mihin luokkaan. Pet-luokka on varsinkin aloitteleville näyttelyharrastajille hyvä vaihtoehto, sillä siihen ilmoittautuakseen eläimen ei tarvitse olla rekisteröity, tai rotumääritelmän kannalta ihanteellinen.

Pet-luokassa arvioidaan SGY:n näyttelysääntöjen mukaisesti eläimen kuntoa ja käsiteltävyyttä. Siinä on siis tärkeää, että eläin on terve, hyvässä kunnossa ja tottunut käsittelyyn. Virallisessa eli ulkomuotoluokassa puolestaan arvioidaan eläintä sen perusteella, kuinka hyvin se täyttää rotumääritelmässä asetetut ehdot. Virallisessa luokassa esimerkiksi eläimen värin laatu sekä eläimen tyyppi ovat tärkeitä seikkoja.

Mitä asioita tuomari sitten pet-luokassa eläimestä arvostelee? Otettuaan eläimen boxista tuomari käsittelee eläinten yleensä hetken saadakseen eläimestä jonkinlaisen yleiskuvan. Tällöin hän voi ajoissa huomata esimerkiksi päällepäin näkyvät sairaudet, eläimen kantavuuden tai sen, onko eläin aggressiivinen. Sitten tuomari alkaa käydä läpi arvostelulomakkeessa olevia kohtia: silmät, korvat, kuono ja viikset, ja niin edelleen. Tuomari tarkistaa myös eläimen tassut ja kynsien pituuden, sekä hännän. Häntä tarkistetaan hellästi kuljettamalla sormia hännän juuresta hännän päähän, knikkien tai nikamien paksuuntumien varalta. Joskus hännästä voi myös puuttua karvaa. Karvaton kohta voi joskus olla vaikea huomata vaaleilla väreillä, tai jos kohta on hännän alla. Lisäksi tarkistetaan hajurauhanen epätasaisuuden, näppyjen tai jopa kasvainten varalta. Turkki ja iho voidaan tarkistaa puhaltamalla varovasti gerbiilin turkkia vastakarvaan. Jos turkki on todella puhdas, se laskeutuu takaisin alkuperäiseen asentoonsa vaivatta ja siististi. Puhaltamisen avulla nähdään myös gerbiilin iho ja voidaan tarkistaa, ettei siinä ole esimerkiksi näkyvää hilsettä. Myös vatsanalusen puhtauteen kiinnitetään huomiota.

Tuomari kiinnittää huomiota eläimen luonteeseen jo nähdessään sen kuljetusboxissa. Onko eläin utelias, unelias, jyrsiikö se rullaa vai makaako apaattisena nurkassa? Kun eläimen ottaa kädelle, sen tulisi olla kiinnostunut ympäristöstään, mutta silti miellyttävä käsitellä.

Pet-luokassa jokaisen tuomarin silmää miellyttävät hieman eri asiat, yhteisistä päälinjoista huolimatta. Toiset pitävät gerbiileistä, joilla on tapa nousta takajaloilleen tuomarin sylissä ja sitten nakertaa tuomarin villapaitaa. Toiset taas pitävät gerbiileistä, jotka ovat jo selkeästi nähneet maailmaa ja lähes ottavat päiväunet tuomarin sylissä. Siksi on myös luonnollista, että jotkut ominaisuudet lisäävät pisteitä joillain tuomareilla ja toisilla eivät. Toiset saattavat palkita gerbiilin, koska sillä on todella hauska kuvio turkissa, ja se on ollut myös muuten mukava lemmikki. Toiset rokottavat pisteitä, mikäli gerbiililtä on katkennut häntä (näyttelyssä jo parantunut ja karvaa päälle kasvanut tietenkin) ja toiset eivät. Näyttelystä poissulkevia asioita ovat siis ainoastaan sairaudet tai muuten eläimen huono kunto sekä aggressiivisuus. Naarasgerbiileillä on huomioitava, että eläin ei saa olla kantavana.

Oman lemmikkinsä mahdollisuuksia pärjätä pet-luokassa voi siis parantaa yksinkertaisesti huolehtimalla lemmikistään mahdollisimman hyvin. Laadukas ruoka ja puhdas vesi, hiekkakylvyt, puhdas terraario sekä säännöllinen ja jatkuva käsittely luovat jo hyviä edellytyksiä.

Artikkelin on kirjoittanut Venla Ulmala ja se on julkaistu Aavikkorummussa 1/2017.