Shawin jirdin hoito-ohje

Kuva: Marleen Greven-Stoffers

Meriones shawi

Shawin jirdi on uusi tulokas Suomen lemmikkimarkkinoilla. Muuallakin maailmassa se on melko harvinainen lemmikkinä. Loistavan lemmikin shawin jirdistä tekevät kuitenkin sen helppo kesyyntyminen, kaunis ulkonäkö ja helppohoitoisuus.

Ulkonäkö

Shawin jirdi muistuttaa hyvin paljon mongoliangerbiiliä, mutta on kooltaan suurempi. Shawin jirdien väri on on agouti, mutta valkoisia otsa- ja niskaspotteja sekä valkoista hännänpäätä on esiintynyt, kuten myös väriltään grey agouteja yksilöitä.

Varusteet

Paras koti shawin jirdille on iso terraario (käytetty akvaario esim. 200l). Asumuksessa olisi hyvä olla reilusti korkeutta ja häkkejä ja terraaarioita voi yhdistellä mainiosti keskenään. Terraarion pohjalle levitetään paksu kerros kutterinpurua, johon shawin jirdi kaivelee mielellään tunneleita. Lisäksi tarvitaan juomapullo ja keraaminen ruokakuppi. Myös juurakot, puunoksat, kukkaruukut ym. sopivat terraarion sisustukseen. Pesämökiksi käyvät puiset pesämökit (kesyrottakokoa). Muovisia esineitä ei saa antaa shawin jirdeille, sillä muoviesineet nakerretaan rikki ja seurauksena voi olla muovinpalasten aiheuttama vaurio esim. ruuansulatuselimissä. Pesämateriaaliksi sopii parhaiten wc-paperi, kuiva heinä tai olki.

Shawin jirdin turkki rasvoittuu herkästi, joten sille pitäisi tarjota mahdollisuus hiekkakylpyihin vähintään kerran viikossa. Eläinkaupoista saa chinchillanhiekkaa, joka on tarpeeksi hienojakoista ja sopii siten kylpemiseen erittäin hyvin. Hiekka laitetaan erilliseen astiaan, joka sijoitetaan terraarioon muutamaksi tunniksi kerrallaan. Tällöin shawin jirdi voi käydä astiassa kylpemässä, mikäli mieli tekee. Kylpyastiaa ei kannata pitää terraariossa jatkuvasti, sillä shawin jirdit rupeavat käyttämään sitä wc:nä. Voit myös laittaa hiekkaa kuljetusboxin pohjalle ja nostaa shawin jirdit sinne kylpemään hetkeksi.

Ruokinta

Perusruuaksi käy samanlainen jyväseos kuin gerbiileillekin, tosin seoksessa olevien, lihottavien pähkinöiden ja auringonkukansiementen kanssa tulee olla todella tarkkana, sillä shawin jirdit lihovat erittäin herkästi. Lisäksi shawin jirdille voi antaa vihanneksia ja hedelmiä, kuivattua leipää sekä silloin tällöin esimerkiksi kissan purkkiruokaa tai jauhomatoja.

Vaikka shawin jirdi juo vettä hyvin vähän, tulee sillä aina olla raikasta vettä tarjolla juomapullossa.

Kuva: Viivi Välimäki

Käyttäytyminen & Shawin Jirdien tutustuttaminen toisiinsa

Jos shawin jirdejä hankkii vain lemmikeiksi, tulisi hankkia ainoastaan yksi uros tai yksi naaras. Etenkin naarasshawi on erittäin reviiritietoinen ja aggressiivinen toista shawin jirdiä kohtaan, oli sitten kyseessä uros tai naaras.

Kun totutat shawin jirdejä toisiinsa, hyvä tapa tähän on pienempi, tiheäkalterinen totutushäkki, joka sijoitetaan terraarion sisäpuolelle. Sekä terraarioon että häkkiin vaihdetaan puhtaat purut, jonka jälkeen toinen eläin laitetaan häkkiin ja toinen ulkopuolelle terraarioon. Eläinten paikkaa vaihdetaan päivittäin, jolloin ne tottuvat toistensa hajuihin. Noin viikon päästä voit kokeilla shawin jirdejä yhteen. Tällöin ne yleensä ovat jo tottuneet toisiinsa ja totutushäkki voidaan poistaa.

Lisääntyminen

Poikasten teettämistä shawin jirdeillä tulee harkita todella tarkkaan, sillä se voi olla hyvin vaikeaa naaraan luonteen takia. Jos kuitenkin olet aivan varma asiasta, ohessa muutama neuvo.

Mikäli harkitset poikasten teettämistä shawin jirdeilläsi, kannattaa asiaa miettiä vielä toisen kerran. Poikasten teettäminen tulee nimittäin todennäköisesti olemaan erittäin työläs urakka naaraan luonteen takia. Sinun tulisi laittaa hyvin nuori naaras (n. 2kk) aikuisen uroksen seuraan (huom. katso Tutustuttaminen toisiinsa -kohta), jolloin se saa ensimmäiset poikasensa jo noin 10 viikon ikäisenä. Voit teettää maksimissaan 1-2 poikuetta, jonka jälkeen pariskunta on erotettava toisistaan. Aikuisen, yksin asuvan naaraan voit astuttaa panemalla sen yhteen uroksen kanssa muutamaksi tunniksi, kun naaras on kiimassa. Kiima on helppo havaita, kun panee uroksen häkin naaraan häkin lähelle. Tällöin eläimet pääsevät haistelemaan toisiaan turvallisesti. Kiimainen naaras heiluttaa häntäänsä urosta haistellessaan. Mikäli naaras ei ole kiimassa, se vinkuu äänekkäästi ja yrittää purra urosta.

Poikaset syntyvät noin 24-26 päivän päästä. Shawin jirdit kehittyvät nopeasti: jo 16 vuorokauden päästä poikasten silmät ovat täysin auki. Tällöin ne myös liikkuvat jo ketterästi ja syövät kiinteää ruokaa. Emo hoitaa kuitenkin poikasiaan neljän viikon ikäisiksi. Luovutusikäisiä poikaset ovat aikaisintaan 6 viikon iässä.

Naaras tulee poikaskiimaan muutaman tunnin päästä poikasten syntymästä. Mikäli uros pääsee silloin astumaan naaraan, syntyvät uudet poikaset kolmen viikon kuluttua. Shawin jirdi ei yleensä pysty hoitamaan tätä poikuetta, vaan poikaset jäävät laiminlyödyiksi ja lopulta kuolevat.

(vers. 3.4)

Päivitetty viimeksi 8.2.2008.