Häkit ja häkkiyläosat gerbiileillä

4.11.2019

Suomen Gerbiiliyhdistys on päättänyt ilmaista huolensa lisääntyneestä ilmiöstä, jossa gerbiilejä pidetään korkeissa häkeissä tai häkki-terraarioyhdistelmissä:

Tästä syystä Suomen Gerbiiliyhdistys ry (SGY) on nähnyt parhaaksi ottaa kantaa erilaisten häkkien ja häkkiyläosien käyttöön gerbiilien asumuksina. Häkeillä ja häkkiyläosilla tarkoitetaan kaikkia kaltereista tai verkosta valmistettuja, valmiina ostettavia tai itse tehtyjä häkkejä, terraario-häkki-yhdistelmiä ja terraarion päälle lisättäviä häkkiyläosia.

Kuva: SGY ry

SGY suosittaa vahvasti, ettei gerbiileillä käytettäisi ollenkaan edellä kuvatun kaltaisia asumuksia niiden lisääntyneestä suosiosta huolimatta. Niiden koetaan olevan gerbiileille soveltumattomia ja aiheuttavan materiaalinsa ja korkeutensa takia erilaisia loukkaantumis- ja sairastumisriskejä gerbiilin kaltaiselle jyrsijälle.

Miksi häkit ja häkkiyläosat sitten ovat haitallisia gerbiileille?

Häkeissä ja häkkiyläosissa on yleensä runsaasti pystysuuntaista korkeutta ja erilaisia tasoja. Lajina gerbiili taas ei ole kiipeilijä, vaan taitava tunnelinkaivaja. Kiipeily ei ole sille lajityypillistä ja se on siinä varsin kömpelö, johtuen takajalkojen liikkeestä: gerbiili on hyppymyyriin kuuluva laji, joka liikkuu tasajaloin hyppimällä, toisin kuin vaikka hamsteri. Gerbiili ei tarvitse lajityypillistä käyttäytymistä silmällä pitäen kiipeilytilaa, sillä se on omimmillaan saadessaan kaivaa tunneleita ja käyttää hampaitaan silppuamiseen ja siksi asumuksen pinta-ala ja paksu purukerros ovat gerbiilille tärkeämpiä. Häkeissä ja häkkiyhdistelmissä on usein vähän tai puutteellisesti tilaa runsaalle kuivikekerrokselle eivätkä ne ole alunperin gerbiileille suunniteltujakaan, mutta jostain syystä niiden käyttö on yleistynyt myös gerbiileillä. Häkit katosivatkin lähes kokonaan gerbiilien käytöstä pitkällisen valistustyön tuloksena, mutta ovat tehneet paluuta erilaisten häkkiyhdistelmien ja häkkiyläosien muodossa.

Gerbiili on touhukas eläin, ja aivan eri tavalla vauhdikas kuin esimerkiksi liikkeitään enemmän harkitseva, verkkaisemmin liikkuva hamsteri tai kesyhiiri. Kömpelönä kiipeilijänä tunnetulle gerbiilille sattuu helposti haavereita, kuten tahattomia putoamisia, joihin liittyy loukkaantumisvaara. Gerbiili voi vahingoittua jo 30 cm:n pudotuksesta ja häkit ja häkkiyhdistelmät ovat usein hyvinkin korkeita. Häkki tai häkkiyhdistelmä muodostuu usein kaltereista, jotka voivat aiheuttavat gerbiilille riskin juuttua kaltereiden väliin hampaistaan/suustaan, hännästään tai raajoistaan. Näissä onnettomuuksissa gerbiilejä on menehtynyt tai vahingoittunut pahoin ja sen seurauksena jouduttu lopettamaan.

Mikäli taloudessa on muita eläimiä (kuten kissoja tai koiria), aiheuttaa häkin tai häkkiyhdistelmän käyttö todellista vaaraa gerbiilille. Gerbiilin häntä, varpaat, jalat ja kuono ovat vaaravyöhykkeellä, mikäli talouden toinen lemmikki pääsee päivystämään häkin tai häkkiyläosan vieressä. Gerbiileiden tiedetään menehtyneen toisen eläimen aiheuttamiin, gerbiilin raajoihin ja kuonoon kohdistuneisiin vammoihin.

Häkit ja häkkiyhdistelmät altistavat silppuamista ja jyrsimistä rakastavan gerbiilin nokkataudille. Se on kuonon tulehdus, joka syntyy yleensä juuri kaltereiden puremisesta. Myös hammasviat, hampaiden kuluminen väärin sekä pysyvästi karvaton kuono ovat yleisiä häkeissä elävillä eläimillä.

Usein varsinkin häkkiyhdistelmän tai -yläosan käyttöä perustellaan usein sillä, että sinne saa helposti joitakin tavaroita suojaan kuivikkeilta. Todellisuudessa gerbiili ei kuitenkaan tarvitse häkkiyläosaa juomapullon tai juoksupyörän kiinnittämiseen tai ruokakupin tai kylpyhiekkakulhon puhtaana pitämiseksi. Juomapullolle on muita kiinnitysmahdollisuuksia, juoksupyörää gerbiili ei tarvitse ja ruoat voi ripotella puruihin, jolloin ruoan etsiminen on aktiviteettia gerbiileille. Kylpyhiekkaa ei tarvitse pitää terraariossa koko aikaa vaan kulho nostetaan terraarioon vain kylvyn ajaksi, jolloin se ei pääse täyttymään kuivikkeella.

Paitsi että häkkiyhdistelmä on gerbiilille soveltumaton ja tarpeeton, valmishäkki on usein myös kallis hankinta ja monesti gerbiilin tarpeisiin liian pienikin. Valmishäkeissä on usein myös gerbiilille soveltumattomia muovisia tasoja, putkia tai muita osia.

Näiden seikkojen vuoksi gerbiilin asumukseksi suositellaan reilun kokoista lasiterraariota, jossa on runsas purukerros tunnelinkaivuumahdollisuuksineen ja turvallisine virikkeineen. Mikäli gerbiilisi asuvat häkissä, ei ole vielä myöhäistä hankkia niille asumukseksi terraariota! Lasiterraarioita saa hankittua käytettynä oikein edullisesti vilkuilemalla käytettyjen tavaroiden myynti- ja ostomarkkinoita ja taitavimmat voivat rakentaa lasiterraarion myös itse.

Täältä voit katsoa, miltä näyttää Suomen gerbiiliyhdistyksen suosittelema terraario sisustuksineen.

Lisätietoa asiasta: hallitus(a)gerbiiliyhdistys.fi