FAQ / Näyttelyt

Kuva: Hanna Raivio

Haluaisin ilmoittaa deguni näyttelyihin, mutta mistä saan tietää missä näyttelyitä pidetään?

Näyttelykutsut julkaistaan Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n WWW-sivuilta. Sieltä löydät kaikki degujen viralliset luokat sekä lemmikkiluokat niiltä osin kuin näyttelynjärjestäjät ovat tietoja gerbiiliyhdistykselle lähettäneet.

Paljonko degun ilmoittaminen näyttelyyn maksaa?

Degun näyttelymaksut ovat huomattavasti pienempiä kuin esim. koirapuolella. Yhdistyksen jäsenille ilmoittautumismaksut ovat yleensä 5-10 €/eläin riippuen ilmoitettujen eläintenmäärästä. Ei jäsenille hinnat ovat kalliimmat riippumatta luokasta. Mikäli aikoo käydä näyttelyssä useamminkin kannattaa liittyä jäseneksi yhdistykseen.

Voinko ilmoittaa oman deguni näyttelyyn vaikken ole gerbiiliyhdistyksen jäsen?

Kyllä voit. Jos degusi on rekisteröity voit ilmoittaa sen viralliseen luokaan tai lemmikkiluokkaan jos ei, niin silloin degun voi ilmoittaa vain lemmikkiluokkaan. Jäsenille näyttelymaksut ovat halvemmat, joten mikäli aiot käydä useammin näyttelyissä kannattaa liittyä jäseneksi.

En tiedä kuka on deguni kasvattaja, koska ostin sen eläinkaupasta, en tiedä myöskään vanhempia. Haluaisin kuitenkin viedä sen näyttelyyn. Onko se mahdollista?

Kyllä on. Kerro degustasi ilmoittautumisen yhteydessä nimi, väri, arvioitu syntymäkuukausi tai vuosi, eläinkauppa, josta degu on ostettu sekä omat tietosi.

Mitä eroa on virallisella luokalla ja lemmikkiluokalla?

Virallisessa luokassa degu arvostellaan rotumääritelmää vasten. Arvosteltavia asioita ovat mm. degun tyyppi, koko sekä väritys mutta myös käsiteltävyys ja kunto. Lemmikkiluokassa (eli pet-luokassa) degusta arvostellaan nimensä mukaisesti lemmikkieläimiltä vaadittavia ominaisuuksia. Käsiteltävyyttä, degun hoitoa ja terveyttä sekä kuntoa. Degun värin hyvyydellä tms. ei ole vaikutusta degun menestymiseen.

Miksi näyttelyitä ei järjestetä täällä lähistöllä missä asun?

Tällä hetkellä suurin osa näyttelyistä järjestetään esim. Helsingin seudulla, Turussa ja Tampereella. Lemmikkiluokkia järjestetään myös Oulussa. Suurin syy, miksi näyttelyä ei järjestetä asuinpaikkakuntasi lähistöllä on se, että yhdistyksellämme ei ole tarpeeksi paikallisia jäseniä asuinpaikkakunnallasi. Näyttelyn järjestämiseen tavitaan siis myös paikallisten ihmisten apua mm. näyttelypaikan etsimiseen, paikan varaukseen sekä viranomaisilta tarvittavien lupien anomiseen. Mikäli tiedät, että asuinpaikkakunnallasi on muitakin gerbiilin/degun omistajia ja haluaisitte näyttelyn sinne sekä olisitte valmiit osallistumaan näyttelyn järjestämiseen, niin ottakaapa yhteys hallitukseen.

Pitääkö degua valmistaa näyttelyyn jotenkin?

Yleensä degua ei tarvitse erityisesti valmistella näyttelyyn. Tarkista kuitenkin, että näyttelyyn ilmoitettava degu on terve, se ei saa olla kantavana ja sen pitää olla tottunut käsittelyyn. Jotta degun turkki olisi parhaassa kunnossa itse arvostelutilanteessa on näyttelyboksin sisustus tärkeää. Laita boksin pohjalle reilu kerros puhdasta kutterinpurua ja päälle paljon silputtua talous- tai WC-paperia. Tämä pitää degun lämpimänä ja turkin kiiltävänä.

Olin ilmoittanut deguni lemmikkiluokkaan, mutta se ei saanut palkintoa vaikka se sai hyvän arvostelun. Ovatko näyttelyt huijausta? Vain parhaat degut yltävät palkinnoille. Lemmikkiluokassa voidaan jakaa sijat PET1- PET5 eli vain viisi parasta degua maksimissaan voidaan palkita. Mikäli jokin muu degua on ollut erinomainen voi se saada kunniamaininnan eli kuman. Silloin tällöin on näyttelyissä jaetaan myös erikoispalkintoja,ja tuotepalkintoja. Tällöin palkittuja voi olla siis enemmänkin. Ei siis ole itsestään selvää, että degu saa palkinnon vaikka se saisi hyvän arvostelun.

Mitä ihmettä tarkoittavat ROP1 tai ROP4, serti tai KUMA, entä L1? Nuo ovat palkinnoista käytettyjä lyhenteitä. ROP 1 degu on rotunsa paras degu (eli kaikkein paras degu näyttelyssä), ROP2 on rotunsa toiseksi paras degu jne. Näyttelyssä voidaan jakaa maksimissaan ROP1-ROP5 sijat eli valita viisi parasta degua. VSP on vastakkaisen sukupuolen paras. Se tarkoittaa sitä, että jos ROP1 degu on ollut uros, niin silloin vastakkaisen sukupuolen paras eli VSP on kaikista paras naaras tai päin vastoin. Mikäli degu on erittäin hyvä rotumääritelmän mukainen eläin voi tuomari antaa sille sertin eli sertifikaatin. Saamalla kolme sertiä valmistuu degusta champion eli CH tai muotovalio (MVA) mikäli sertit ovat ROP1 tai VSP sertejä. Kunnia maininta eli KUMA voidaan antaa degulle, joka on erinomainen rotunsa edustaja, mutta ei aivan sertin arvoinen. L1 tarkoittaa Laatu 1 -palkintoa, jonka tuomari antaa eläimelle, joka on hänen mielestään hyvä jalostukseen sopiva degu.

Mitkä ovat degun ikärajat näyttelyssä? Alaikäraja on 3 kk, sitä nuorempaa degua ei voi ilmoittaa näyttelyyn. Yläikärajaa degulle ei ole. Degut jaetaan iän perusteella seuraaviin luokkiin: junioriluokka 3-6 kk, avoin luokka 6-48 kk ja veteraaniluokka yli 48 kk.

Päivitetty viimeksi 15.11.2012