Kadonnut tai karannut gerbiili

Usein omistaja huomaa gerbiilin kadonneen, kun se ei tule tervehtimään terraariossa esimerkiksi ruokinnan aikaan. Tällöin kannattaa ensin käydä terraario huolellisesti läpi pieni osa kerrallaan.

Etsiminen terraariosta

Ota ensin muut laumanjäsenet pois terraariosta vaikkapa kuljetusboksiin. Sen jälkeen ota kaikki virikkeet pois ja varmista, ettei kadonnut gerbiili ole niiden alla piiloutuneena tai jumittuneena. Sen jälkeen käy purut läpi huolellisesti nostelemalla ne pienissä erissä säkkiin.

Mikäli kadoksissa oleva gerbiili on menehtynyt, se löytyy yleensä tässä vaiheessa purujen alta. Gerbiilit usein peittävät ja ryhtyvät yleensä heti hävittämään menehtynyttä laumanjäsentä, ettei kalmanhaju houkuttelisi paikalle saalistajia, mutta kokonaista ruumista ne eivät pysty täysin hävittämään. Mikäli mitään ruumista ei puruista löydy, gerbiili on hyvin todennäköisesti karannut terraariosta. Näin voi joskus käydä, jos kattoverkko on liian heppoinen tai puutteellisesti suljettu: gerbiili pystyy työntymään liian kevyen tai huonosti suljetun kattoverkon ja lasin välistä helpostikin.

Etsiminen kotoa

Tämän jälkeen on syytä laajentaa etsintöjä huoneeseen, jossa terraario on. Mikäli huoneen ovi ei ole ollut suljettuna, gerbiili voi olla muissakin huoneissa. Vie muut gerbiilit sellaiseen paikkaan, jossa ne eivät aiheuta häiritsevää rapinaa. Sulje muut mahdolliset lemmikkieläimet etsintöjen ulkopuolelle. Istu lattialle ihan paikoillesi ja kuuntele, kuuluuko mistään karkulaisen rapinaa tai näkyykö missään liikettä. Karussa oleva gerbiili uskaltautuu monesti esille vasta, kun on täysin hiljaista.

Mikäli mitään ei näy tai kuulu, tutkaile lattioita ja varsinkin seinän vierustoja, löytyykö niistä papanoita tai merkkejä esimerkiksi jyrsimisestä.

Mikäli karkulaista ei näy, sulje kaikki mahdolliset ovet ja aseta herkkuja lattioille: esimerkiksi 5 kpl auringonkukansiemeniä jokaiseen huoneeseen yhteen paikkaan. Laske herkkujen lukumäärä, että voit tarkkailla, käykö kukaan syömässä niitä.

Mikäli auringonkukansiemeniä katoaa tai niistä löytyy vain kuoret, voit paikantaa karkulaisen helpommin tiettyyn huoneeseen tai tietylle alueelle. Pidä tällöin tämän alueen ovet yhä suljettuina.

Älä tuki rakoja tai piiloja, sillä gerbiili on saattanut mennä niihin eikä sitten pääse ulos. Vasta kun olet aivan varma, ettei gerbiili ole esimerkiksi jääkaapin alla, voit tukkia alareunan raon esimerkiksi pyyhkeellä.

Kiinniottaminen

Kun karkulaisen sijainti on saatu paikannettua, on syytä ryhtyä kiinniottoon. Mikäli karkulainen on tottunut herkkuihin, voit koittaa houkutella sitä luoksesi herkkujen avulla. Monesti karussa oleva gerbiili on kuitenkin jo hyvin peloissaan, että se pyrkii piiloutumaan. Piiloutuvan gerbiilin pyydystämiseen sopii hyvin esimerkiksi pitkä pahviputki (putkessa saa olla reilusti pituutta, esimerkiksi 50cm). Aseta putken pää gerbiilin piilopaikan lähelle, mikäli se on mahdollista ja odota vieressä, että gerbiili menee uteliaana putkeen. Kun gerbiili on putkessa, käännä putki nopealla liikkeellä pystyyn lattiaa vasten, jolloin gerbiili jää satimeen putkeen sisälle. Liu'uta kämmen varovasti putken alle ja kanna gerbiili pystyssä olevassa putkessa takaisin terraarioon tai kuljetusboksiin. Tässä voi syytä olla käyttää hansikkaita, sillä peloissaan oleva gerbiili voi jopa purra kiinniottajaa.

Laumaan palauttaminen

Mikäli gerbiili on ollut karussa vain hetken, on sen palauttaminen laumaan yleensä helppoa. Laumakaverit nuuskivat karkulaisen monesti läpikotaisin ihmetellen uutta hajua. Toisinaan palautus ei ole ihan näin yksinkertaista, etenkään, jos karkulainen on ollut seikkailuillaan jo vuorokauden tai pidempään. Tällöin karkulaisen turkkiin on ehtinyt usein tarttua vieraita hajuja, eivätkä laumatoverit enää välttämättä tunnista sitä omaan laumaansa kuuluvaksi vaan häätävät sen pois. Pitkän karkumatkan aikana myös laumajärjestys on voinut muodostua uudelleen. Tästä voi seurata jopa kunnon tappelu, joten laumaanpalauttamista on syytä tutkailla tarkkaan ja tarvittaessa erottaa karkulainen, mikäli tilanne vaikuttaa tulehtuneelta.