Gerbiilien sukupuolten tunnistaminen

Harjaantunut gerbiilisilmä tunnistaa usein gerbiilin sukupuolen jo pelkästään eläimen ulkonäön perusteella. Usein uros onkin selvästi naarasta kookkaampi ja massiivisempi. Toisinaan sukupuolen tunnistamiseksi tarvitaan vilkaisu myös hännän alle.

Tälle sivulle olemme pyrkineet keräämään kuvia sukupuolten tunnistamisen helpottamiseksi.

Vasemmalla kuvassa on tyypillinen urosgerbiili ja oikealla tyypillinen naarasgerbiili. Kuvat: Jenny Haapala

Aikuisen eläimen sukupuolen tunnistus

Sukupuolen voi todeta nostamalla gerbiiliä varovasti hännän tyvestä ja katsomalla, miltä gerbiilin hännänalus näyttää. Toinen vaihtoehto on tarttua gerbiiliä napakasti lapojen välistä ja kääntää gerbiili selälleen kädellä, jolloin sen vatsa ja hännänalus paljastuvat.

Kuvassa vasemmalla oleva eläin on uros ja oikealla oleva naaras.

Kuvat: Jenny Haapala

Naarasgerbiilin peräaukko ja sukuaukko ovat hyvin lähellä toisiaan, kun taas uroksella näiden väli on pidempi. Lisäksi aikuisella uroksella näkyvät kivekset hyvin selkeästi.

Kuvaan on piirretty erojen havaitsemisen helpottamiseksi.

Kuvat: Jenny Haapala

Tässä kuvassa ovat sama uros ja sama naaras, mutta kuvakulma on eri, kun gerbiiliä pidellään hännäntyvestä. Ero on silti helposti havaittava, vaikka uroksen kivekset ovatkin aikaisempaa kuvaa vetäytyneempinä. Kuvat: Jenny Haapala

Poikasen sukupuolen tunnistus

Poikasten sukupuolen tunnistus onkin kinkkisempää, mikäli sitä ei ole paljoa tehnyt. Helpoiten sukupuolet erottaa, kun poikaset ovat n. 7-11 vrk:n ikäisiä, eivätkä karvat ole vielä kasvaneet vatsapuolelle. Silloin naaraspoikasilta erottaa helposti rivissä olevat nisät, kun taas urospoikasilla niitä ei ole. Harjaantunut silmä sen sijaan voi tunnistaa sukupuolet tutkailemalla sukuaukon ja peräaukon välin pituutta vaikka poikasilla olisi ikää vasta 2 vrk. Uroksen kivekset eivät ole vielä näkyvissä, mutta sukuaukon ja peräaukon väli on selkästi pidempi kuin naaraalla. Uroksella myös sukuaukon "nyppylä" on hieman suurempi kuin naaraalla.

Kuvissa on 7 vuorokauden ikäisiä poikasia: vasemmalla uros, oikealla naaras. Alakuvissa on havainnollistettuna piirroksin, että ero olisi helpommin havaittava. Kuvat: Jenny Haapala

Kuvissa on 9 vuorokauden ikäisiä poikasia: vasemmalla uros, oikealla naaras. Naaraalla erottaa helposti tässä iässä nisärivistöt, jotka sijaisevat vatsan molemmin puolin. Uroksilla nisiä ei ole.

Kuvat: Jenny Haapala

Kuvassa on 2 kuukauden ikäisiä poikasia: vasemmalla uros ja oikealla naaras. Kuvat: Suvi Björkqvist

On tärkeää myös tunnustaa itselleen, jos ei yksinkertaisesti kykene tunnistamaan varsinkaan poikasten sukupuolia. Silmä harjaantuu tunnistukseen pikkuhiljaa.

Mikäli tarvitset apua gerbiileiden sukupuolen tunnistukseen, kannattaa sinun ottaa gerbiilien hännänaluksista kuvat (kiinnitä huomiota kuvion valoisuuteen, tarkkuuteen ja kuvakulmaan), kun poikaset ovat n. 7-11 vuorokauden ikäisiä eivätkä karvat vielä peitä näkyvyyttä niin herkästi. Kun sinulla on kuvat, voit helposti pyytää apua kuvien kera kokeneemmilta harrastajilta, jotka voivat varmasti auttaa sinua.

Huom!

Jos olet epävarma gerbiilien sukupuolista, ethän esimerkiksi luovuta niitä uusiin koteihin ennen kuin joku muu on varmistanut sukupuolet! Pyydä aina rohkeasti apua kokeneemmilta.

Kuvagalleria uroksista

Kuvat: Anna-Maria Huuskonen