Degujen rotumääritelmä ja

ei-standardi

Degun rotumääritelmä

Tämän rotumääritelmän voit tulostaa omaan käyttöösi.

Kasvattajat, joilla on Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n hyväksymä kasvattajanimi, saavat lainata rotumääritelmän suoran kopion kotisivuilleen niiden värien osalta, jotka ovat ilmoittaneet kasvattajalistaan. Värikuvauksessa, joka lainataan kotisivuille, on mainittava lähteeksi Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n rotumääritelmä, ja siitä on oltava suora linkki SGY ry:n kotisivujen rotumääritelmään. Lisäksi SGY ry:n hallitukselle on ilmoitettava lainauksesta ennen kuin rotumääritelmää lainataan.

Rotumääritelmän muu kuin edellä mainittu julkaiseminen omilla WWW-sivuilla, monistaminen, painaminen tai muulla tavoin kopioiminen on kielletty ilman Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n lupaa.

Tyyppi: Vartalon tulee olla pitkä ja linjakas. Pään tulee olla sopusuhtainen ja leveyttään pidempi. Eläin ei saa olla laiha eikä lihava.

Kunto: Degun tulee olla kesy ja hyvin hoidettu. Haavoja, karvanlähtöä, sairauksia ja loisia ei saa esiintyä.

Koko: Degun tulee olla suuri ja sillä tulee olla selkeä sukupuolileima.

Silmät: Silmien tulee olla suuret, kirkkaat ja sijaita kaukana toisistaan.

Korvat: Korvien tulee olla suuret ja pystyt ja niissä on loiva taite.

Häntä: Hännän tulee olla luonnollisen näköinen jatke vartalolle. Sen tulee olla suora ilman mutkia. Ihanteellinen hännänpituus on 2/3 vartalon pituudesta. Hännän päässä tulee olla tuuhea tupsu, joka peittää noin kolmasosan hännästä.

Viikset: Viiksien tulee olla pitkät, tuuheat ja ehjät.

Värit

Agouti

Karva on kolmivärinen. Turkin pohjaväri on musta. Perusvärin tulee olla lämmin oranssi. Karvan kärki on tipattu mustalla. Selän puolesta välistä alkaa musta tikkaus, joka lisääntyy hännänjuurta kohti. Kyljissä ja takaosassa vaaleaa tikkausta. Vatsan värin tulee olla selvästi pääliväriä vaaleampi ja ilman tippausta. Päälivärin ja vatsavärin välillä tulee olla selvä ja suora rajalinja, joka on juuri ja juuri havaittavissa kun eläintä katsotaan sivuprofiilista. Päälivärin tulee ulottua jalkojen ulkosivuille. Korvien tulee olla mahdollisimman tummat. Eläimen ikä vaikuttaa korvien väriin vaalentavasti. Hännän tulee olla päältä musta ja alta hopeanharmaa päättyen mustaan tupsuun. Tassujen pääliväri on hopeanharmaa. Kynnet ovat mustat. Silmien ympärillä tulee olla selvästi perusväriä vaaleampi rengas. Viikset ovat mustia ja valkoisia.

Ei-standardivärit ja -kuviot

Ei-standardivärejä, -kuvioita ja -turkkimuunnoksia ovat kaikki ne värit, kuviot ja turkkimuunnokset, jotka eivät kuulu rotumääritelmään eli eivät ole standardi- tai koe-standardissa.

Ei-standardivärejä

grey agouti