Rotumääritelmä

Gerbiilin rotumääritelmä

Tämän rotumääritelmän voit tulostaa omaan käyttöösi.

Kasvattajat, joilla on Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n hyväksymä kasvattajanimi, saavat lainata rotumääritelmän suoran kopion kotisivuilleen niiden värien osalta, jotka ovat ilmoittaneet kasvattajalistaan. Värikuvauksessa, joka lainataan kotisivuille, on mainittava lähteeksi Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n rotumääritelmä, ja siitä on oltava suora linkki SGY ry:n kotisivujen rotumääritelmään. Lisäksi SGY ry:n hallitukselle on ilmoitettava lainauksesta ennen kuin rotumääritelmää lainataan.

Rotumääritelmän muu kuin edellä mainittu julkaiseminen omilla WWW-sivuilla, monistaminen, painaminen tai muulla tavoin kopioiminen on kielletty ilman Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n lupaa.

Tyyppi: Vartalon tulee olla kiinteä ja pyöreä, ei kuitenkaan lihava. Pään tulee olla lyhyt ja leveä vartalon jatke.

Kunto: Gerbiilin tulee olla pirteä ja helposti käsiteltävä. Turkissa tulee olla terve kiilto, karvanlähtöä tai loisia ei saa esiintyä.

Koko: Gerbiilin tulee olla mahdollisimman iso. Hännän tulee aikuisella eläimellä olla yhtä pitkä kuin vartalo, hännän pituutta arvosteltaessa tulee ottaa asiaankuuluvasti huomioon gerbiilin ikä. Naaras on urosta pienempi.

Silmät: Silmien tulee olla kirkkaat ja isot, ei kuitenkaan ulkonevat. Niiden tulee olla kaukana toisistaan.

Korvat: Korvien tulee olla kohtalaisen pienet ja pystyt, ei liian pyöreät.

Häntä: Hännän tulee olla suora, ilman mutkia tai koukkuja. Sen tulee olla luonnollisen näköinen jatke vartalolle. Häntä päättyy siveltimen näköiseen tupsuun.

Viikset: Viiksien tulee olla pitkät ja ehjät.

VÄRIT

VALKOVATSAISET

Agouti (AA)

Perusvärin tulee olla pehmeä kullanpunainen, selkä ja kyljet kauttaaltaan tasaisesti tipattu mustalla. Turkin pohjaväri on tummanharmaa. Vatsa mahdollisimman valkoinen. Päällivärin ja valkoisen vatsan välillä tulee olla tasainen, tarkka ja suora rajalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä. Tikkaamattomien kultaisten karvojen linjan tulee myötäillä vatsa- ja päällivärin rajaa, sekä levittäytyä alas jalkojen ulkosivuille. Korvien tulee olla vaaleanharmaat reunustettuna pehmeällä kullanpunaisella ja tippaamattomat. Hännän yläsivun tulee olla päällivärin mukainen, tipattuna mustilla karvoilla. Puolivälissä häntää alkaa kasvaa pidempien mustien karvojen muodostama harjas. Mustat karvat lisääntyvät tasaisesti hännänpäähän mentäessä niin, että hännänpään tupsu on lähes musta. Viikset sekä mustia että valkoisia, kynnet mustat. Silmien tulee olla sysimustat. Silmien ympärillä tulee olla selvästi erottuva vaaleanharmaiden karvojen muodostama reunus.

Argente (pp)

Värin tulee olla lämmin oranssinkeltainen. Tippausta tai sävyn vaihteluja ei saa esiintyä. Vatsaväri valkoinen. Päällivärin ja valkoisen vatsavärin välillä tulee olla tasainen, tarkka ja suora rajalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä ja juuri ja juuri havaittavissa, kun eläintä katsotaan sivuprofiilista. Jalkojen ulkosivujen tulee olla päällivärin mukaiset. Turkin pohjavärin tulee olla kauttaaltaan siniharmaa. Korvat kuten päälliväri. Hännän tulee olla lämpimän oranssinkeltainen koko pituudeltaan. Puolivälissä häntää alkaa hännän päälipuolella kasvaa pidempien valkoisten karvojen muodostama harjas. Valkoiset karvat lisääntyvät tasaisesti hännänpäähän mentäessä niin, että hännänpään tupsu on lähes valkoinen. Viikset valkoiset. Jalat valkoiset, kynnet neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

Argente cream (pp Cch)

Värin tulee olla vaalea aprikoosi hopeisella vivahduksella. Vatsa valkoinen. Päälivärin ja valkoisen vatsavärin välillä tulee olla tasainen, tarkka ja suora rajalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä ja juuri ja juuri havaittavissa, kun eläintä katsotaan sivuprofiilista. Jalkojen ulkosivujen tulee olla päällivärin mukaiset. Turkin pohjavärin tulee olla kauttaaltaan siniharmaa. Korvat peittyneet lyhyeen, hienoon päällivärin mukaiseen karvaan. Hännän tulee olla päällivärin mukainen koko pituudeltaan. Puolivälissä häntää alkaa hännän päällipuolella kasvaa pidempien valkoisten karvojen muodostama harjas. Valkoiset karvat lisääntyvät tasaisesti hännänpäähän mentäessä niin, että hännänpään tupsu on lähes valkoinen. Viikset valkoiset. Jalat valkoiset, kynnet neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

Grey agouti (gg)

Perusvärin tulee olla puhdas valkoinen, selkä ja kyljet tasaisesti tipattuna mustalla. Turkin pohjaväri on tummanharmaa. Vatsa mahdollisimman valkoinen. Päällivärin ja valkoisen vatsavärin välillä tulee olla tasainen, tarkka ja suora rajalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon harmaaseen/valkoiseen karvaan. Hännän yläsivun tulee olla päälivärin mukainen, tipattuna mustilla karvoilla. Puolivälissä häntää alkaa kasvaa pidempien mustien karvojen muodostama harjas. Mustat karvat lisääntyvät tasaisesti hännänpäähän mentäessä niin, että hännänpään tupsu on lähes musta. Viikset sekä mustia että valkoisia, kynnet neutraalin väriset. Silmien tulee olla sysimustat. Silmien ympärillä tulee olla selvästi erottuva valkoisten karvojen muodostama reunus.

Honey fox (ee)

Perusvärin tulee olla lämmin oranssi, joka vaalenee karvan juureen. Karvan päässä on hento, tummanharmaa tippi antaen eläimelle hunnutetun vaikutelman. Korvien alapuolella on valkoinen puolikuun muotoinen kaari, joka jatkuu korkeana vatsalinjana myötäillen eläimen kylkiä. Silmien ympärillä tulee olla selvästi erottuva vaaleiden karvojen muodostama reunus. Korvien tulee olla tippaamattomat, vaaleanharmaat ja niiden tulee olla reunustettu valkoisella karvalla. Hännän päällipuolen tulee olla perusvärin mukainen ja sen tulee vaalentua hännän alapuolelle. Jalat ovat valkoiset ja kynnet tummat tai neutraalit. Viikset ovat sekä mustia että valkoisia. Silmät ovat mustat ja iho voimakkaasti pigmentoitunut.

Ivory cream (pp gg)

Värin tulee olla tasainen vaalea kerma. Vatsa valkoinen. Päällivärin ja valkoisen vatsavärin välillä tulee olla tasainen, tarkka ja suora rajalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä ja juuri ja juuri havaittavissa, kun eläintä katsotaan sivuprofiilista. Jalkojen ulkosivujen tulee olla päällivärin mukaiset. Turkin pohjavärin tulee olla kauttaaltaan valkoinen. Hännän tulee olla päällivärin mukainen koko pituudeltaan. Korvat peittyneet lyhyeen, hienoon valkoiseen karvaan. Viikset valkoiset. Jalat valkoiset, kynnet neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

Polar fox (gg ee)

Perusvärin tulee olla hyvin vaalea kerma. Karvan päässä on hento tippi, joka antaa hunnutetun vaikutelman. Silmien ympärillä on tippaamattomien karvojen muodostama reunus. Vatsalinja on korkea ja myötäilee eläimen kylkiä. Silmät ovat mustat ja kynnet neutraalit. Viikset ovat tummia ja vaaleita.

YKSIVÄRISET

Black (aa)

Värin tulee olla tasainen sysimusta ihoon saakka. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon mustaan karvaan. Viiksien ja kynsien tulee olla sysimustat. Silmät mustat.

Slate (aa gg)

Värin tulee olla tasainen tumman siniharmaa ihoon saakka. Korvat peittyneet lyhyeen, hienoon siniharmaaseen karvaan. Viikset siniharmaat ja kynnet tummat. Silmät mustat.

Dove (aa pp Cch)

Värin tulee olla pehmeä kyyhkynharmaa, niin vaalea kuin mahdollista, ilman että silmät vaalenevat. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, pehmeään harmaaseen karvaan. Viikset vaaleanharmaat, kynnet neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

Lilac (aa pp)

Värin tulee olla tasainen lyijynharmaa ihoon saakka. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon harmaaseen karvaan. Viiksien tulee olla harmaat ja kynsien neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

PEW, Pink Eyed White (pp chch)

Värin tulee olla puhtaan valkoinen ihoon saakka ilman muita sävyjä tai värejä. Korvien tulee olla ihonväriset ja peittyneet lyhyeen, hienoon valkoiseen karvaan. Viiksien tulee olla valkoiset ja kynsien neutraalin väriset. Silmät vaaleanpunaiset.

REW, Ruby Eyed White (aa pp gg)

Värin tulee olla luonnonvalkoinen ihoon saakka ilman muita sävyjä tai värejä. Korvien tulee olla ihonväriset ja peittyneet lyhyeen, hienoon valkoiseen karvaan. Viiksien tulee olla valkoiset ja kynsien neutraalin väriset. Silmät rubiininpunaiset.

KUVIOLLISET

Collared

Collared -kuvio esiintyy seuraavissa valkovatsaisisa värimuunnoksissa eli: agouti, argente, argente cream, grey agouti, ivory cream ja smoke. Gerbiilillä tulee olla niskassa leveä ja tasareunainen valkoinen kaulus, joka yhdistyy kyljissä valkoiseen vatsaan. Otsassa tulee olla valkea täplä, jonka tulisi olla mahdollisimman iso ja se ei saa yhtyä kaulukseen. Kuonon, leuan, vatsan ja jalkojen tulee olla valkoiset. Häntätupsu on valkoinen ja valkoinen hännän alapuoli on sallittu. Perusvärissä voi olla yksittäisiä valkoisia karvoja. Kynnet neutraalin väriset. Silmät mustat tai rubiinit riippuen perusvärin standardista. Viiksien tulee olla perusvärin mukaiset.

Patched

Patched esiintyy seuraavissa yksivärisissä värimuunnoksissa eli: black, burmese, dove, lilac, nutmeg, siamese, slate, silver nutmeg ja yellow nutmeg. Perusvärin tulee olla standardin mukainen. Eläimellä tulee olla valkeat täplät kuonossa, otsassa ja niskassa. Kaikkien täplien tulee olla sijoittuneet eläimen keskelle (leveyssuunnassa katsottuna). Täplien tulee olla mahdollisimman pyöreitä, isoja, tasaisenkokoisia, eikä niissä saa olla muita kuin valkoisia karvoja. Häntätupsun tulee olla valkoinen. Jalat valkoiset, kynnet neutraalin väriset. Pyrkimys valkoiseen vatsaan. Kaikki muut yksityiskohdat kuten perusvärin standardissa.

Pied

Pied esiintyy seuraavissa yksivärisissä värimuunnoksissa eli: black, burmese, dove, lilac, nutmeg, siamese, slate, silver nutmeg ja yellow nutmeg. Perusvärin tulee olla standardin mukainen. Gerbiilillä tulee olla niskassa leveä ja tasareunainen valkoinen kaulus, joka yhdistyy kyljissä valkoiseen vatsaan. Otsassa tulee olla valkea täplä, jonka tulisi olla mahdollisimman iso ja se ei saa yhtyä kaulukseen. Kuonon, leuan, vatsan ja jalkojen tulee olla valkoiset. Häntätupsu on valkoinen ja valkoinen hännän alapuoli on sallittu. Perusvärissä voi olla yksittäisiä valkoisia karvoja. Kynnet neutraalin väriset. Silmät mustat tai rubiinit riippuen perusvärin standardista. Viiksien tulee olla perusvärin mukaiset.

White Spotted

White Spotted esiintyy seuraavissa valkovatsaisissa värimuunnoksissa eli: agouti, argente, argente cream, grey agouti, honey fox, ivory cream ja smoke. Perusvärin tulee olla standardin mukainen. Eläimellä tulee olla valkeat täplät kuonossa, otsassa ja niskassa. Kaikkien täplien tulee olla sijoittuneet eläimen keskelle ( leveyssuunnassa katsottuna ). Täplien tulee olla mahdollisimman pyöreitä, isoja, tasaisenkokoisia, eikä niissä saa olla muita kuin valkoisia karvoja. Häntätupsun tulee olla valkoinen. Jalat valkoiset, kynnet neutraalin väriset. Kaikki muut yksityiskohdat kuten perusvärin standardissa.

POINTILLISET

Burmese (aa cbcb)

Turkin perusvärin tulee olla malvanruskea ilman värirantuja tai vaaleita läikkiä. Perusvärin tulee olla selästä tummempi ja vaalentua vatsaa kohden. Hännän, kuonon, korvien ja jalkojen tulee olla kauttaaltaan varjostuneet tummalla seepianruskealla niin lähellä mustaa kuin mahdollista. Varjostusvärin tulee ulottua jaloissa ensimmäiseen niveleen asti. Varjostusvärin tulee levitä kuonosta kasvoille, vaaleammat silmärenkaat sekoittuvat varjostukseen. Korvien tulee olla selvästi varjostuneet. Varjostusvärin tulee erottua selvästi perusväristä. Kynsien ja viiksien värin tulee sopia varjostusväriin. Silmät mustat.

DTW, Dark Tailed White (chch)

Turkin perusväri on ihoon saakka puhdas valkoinen. Hännän tulee olla mahdollisimman tumma. Varjostusväriä voi esiintyä myös korvissa tai jaloissa. Viikset valkoiset, kynnet neutraalinväriset. Silmät vaaleanpunaiset.

Orange point (pp efef)

Karva on kaksi värinen: juuresta vaalea oranssi, kärjestä luonnonvalkoinen, antaen kimomaisen vaikutelman. Hännän, kuonon, korvien ja jalkojen tulee olla värittyneet oransilla, Silmät ovat rubiininpunaiset. Kynnet ovat tummat tai neutraalit. Viikset ovat vaaleat.

Rust point (efef)

Karva on kaksivärinen: juuresta vaalea oranssi, kärjestä luonnonvalkoinen, antaen kimomaisen vaikutelman. Hännän, kuonon, korvien ja jalkojen tulee olla värittyneet oranssilla, jossa sinertävä vivahde. Silmät ovat mustat. Kynnet ovat tummat tai neutraalit. Viikset ovat vaaleat.

Siamese (aa cbch)

Turkin perusvärin tulee olla rikas beige ilman värirantuja tai vaaleita läikkiä. Hännän, kuonon, korvien ja jalkojen tulee olla kauttaaltaan varjostuneet tummalla seepianruskealla niin lähellä mustaa kuin mahdollista. Varjostusvärin tulee ulottua jaloissa ensimmäiseen niveleen asti. Varjostusvärin tulee levitä kuonosta kasvoille, vaaleammat silmärenkaat sekoittuvat varjostukseen. Korvien tulee olla selvästi varjostuneet. Perusvärin tulee vaaleta tasaisesti kermanvaaleaa vatsaa kohden. Varjostusvärin on erotuttava selvästi perusväristä. Kynsien ja viiksien värin tulee sopia varjostusväriin. Silmät mustat.

Smoke (cbcb/cbch)

Perusvärin tulee olla puhdas valkoinen. Selkä ja kyljet ovat tipatut tasaisesti harmaalla, jossa voi olla ruskea vivahde. Turkin pohjaväri on harmahtava tai rusehtava. Vatsan tulee olla mahdollisimman valkoinen. Päällivärin ja valkoisen vatsan välillä tulee olla tarkka ja suora vatsalinja. Valkoisen vatsavärin leveyden tulee olla suunnilleen puolet päällivärin leveydestä ja juuri ja juuri havaittavissa, kun eläintä katsotaan sivuprofiilista. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon vaaleanharmaaseen karvaan. Hännän yläpuolen värityksen tulee olla selkeästi päälliväriä tummempi. Viikset ovat sekä tummia että vaaleita. Kynnet ovat tummia tai neutraaleja. Silmät ovat tumman rubiininpunaiset, lähes mustat. Eläimen tulee olla selvästi pointillinen.

MUUT MUUNNOKSET

Nutmeg (aa ee)

Perusvärin tulee olla punaruskea myös vatsasta ja kauttaaltaan voimakkaasti tipattu mustalla antaen eläimelle hunnutetun vaikutelman. Hännän ja jalkojen väritys on päällivärin mukainen. Silmänympärykset ovat vaaleammat. Silmät ja kynnet ovat mustat. Viikset ovat sekä mustia että valkoisia.

Silver nutmeg (aa gg ee)

Perusvärin tulee olla hyvin vaalea kerma myös vatsasta ja kauttaaltaan voimakkaasti tipattu harmaalla antaen eläimelle hunnutetun vaikutelman. Hännän ja jalkojen väritys on päällivärin mukainen. Silmänympärykset ovat vaaleammat. Silmät ja kynnet ovat mustat. Viikset ovat sekä mustia että valkoisia.

KOESTANDARDIVÄRIT

Blue (aa dd)

Värin tulee olla tasaisen vaalea, vanhan tinan sininen ihoon saakka. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon vaalean siniharmaaseen karvaan. Viiksien ja kynsien tulee olla tummat. Silmät tummat.

Cappuccino (aa cbcb ee/aa cbch ee)

Perusväri on luonnonvalkoinen. Eläin on kauttaaltaan tipattu harmaalla, jossa on selvä lämpimänruskea vivahde, myös vatsasta antaen eläimelle hunnutetun vaikutelman. Häntä, kuono, korvat ja tassut on tipattu voimakkaasti tummanharmaalla, jossa on selvä lämpimänruskea vivahde. Eläin on selvästi pointillinen. Silmät ovat mustat. Viikset vaaleita. Kynnet tummat.

Silver point (gg efef)

Perusvärin tulee olla luonnon valkoinen. Silmät ovat mustat. Kynnet ovat neutraalit. Viikset ovat mustia ja valkoisia. Iho on voimakkaasti pigmentoitunut hännässä, korvissa ja tassuissa.

Yellow fox (pp ee)

Perusvärin tulee olla lämmin oranssi, joka vaalenee karvan juureen. Korvien alapuolella on valkoinen puolikuun muotoinen kaari, joka jatkuu korkeana vatsalinjana myötäillen eläimen kylkiä. Silmien ympärillä tulee olla selvästi erottuva vaaleiden karvojen muodostama reunus. Korvien tulee olla reunustettu valkoisella karvalla. Hännän päällipuolen tulee olla perusvärin mukainen ja sen tulee vaalentua hännän alapuolelle. Jalat ovat valkoiset ja kynnet neutraalit. Viikset ovat valkoiset. Silmät ovat rubiininpunaiset.

Yellow nutmeg (aa pp ee)

Värin tulee olla tasainen kirkas oranssi karvan juureen asti, myös vatsasta. Korvien tulee olla peittyneet lyhyeen, hienoon oranssiin karvaan. Kynnet neutraalin väriset, silmät rubiininpunaiset.

Vers. 6.7, voimassa 22.1.2016 alkaen