Hyppymyyrän kuljettaminen talvella

Kuva: SGY ry

Pienen gerbiilin elämässä tulee yleensä kohtalaisen paljon tilanteita, jolloin sitä joudutaan syystä tai toisesta kuljettamaan paikasta toiseen. Reissu voi kohdistua vaikkapa eläinlääkäriin, näyttelyyn, tai messuille. Siksi hyvään kuljetuslaatikkoon eli tuttavallisemmin boxiin, kannattaa panostaa. Varsinkin talvella on tärkeää, että boxi on oikeanlainen ja täyttää tietynlaiset kriteerit.

Yleisesti talvella matkustaessa on hyvä välttää viemästä eläintä ulos ja pitää esimerkiksi autoon siirtymät mahdollisimman lyhyinä. Jyrsijät sairastuvat melko helposti joutuessaan kylmään ja vetoon. Lisäksi autolla matkustaessa kannattaa lämmittää auto etukäteen ennen lemmikkien viemistä sinne. Kannattaa tarkistaa, ettei boxiin ole juuri suunnattuna minkäänlaista tuuletinta ja näin voi minimoida eläimiin kohdistuvan vedon. Bussilla tai junalla matkustaessa on hyvä välttää boxin pitämistä lattialla, missä veto on yleensä suurin ja ilma kylmintä. Boxin päällä ja ympärillä voi pitää pyyhkeitä, huolehtien kuitenkin että ilma pääsee kiertämään tarpeeksi. Boxia itsessään voi pitää vaikkapa Ikean suuressa sinisessä muovikassissa, jolloin lämpö on hieman tasaisempi. Myös ulkona lyhyiden matkojen kuljettaminen on näin turvallisempaa.

1. Boxin on oltava oikean kokoinen, eli mielellään mahdollisimman iso, jotta eläimellä olisi mahdollisimman mukava matkustaa. Alla on Suomen Gerbiiliyhdistyksen suositukset kullekin lajille ja eläinmäärälle sopivista boxeista.

15-16 x 8-9 x 13 Liian pieni kaikille yhdistyksemme (SGY ry:n) lajeille näyttelykuljetuslaatikoksi.

20-21 x 12-13 x 1618-22 x 11-14 x 16 Yhdelle aikuiselle gerbiilille tai perpallidukselle.

26-28 x 16-18 x 1925-28 x 15-18 x 20 Kahdelle aikuiselle gerbiilille tai perpallidukselle. Yhdelle shawin jirdille tai crassukselle.

32-34 x 20-21 x 23 Yhdelle degulle. Kahdelle shawin jirdille tai crassukselle.

36-39 x 21-24 x 28 Kahdelle degulle.

2. Boxissa tulee olla riittävästi kuivikkeita. Varsinkin talvella tämä on erittäin tärkeää! Boxin oikeanlainen sisustus takaa sen, ettei eläin saa vetoa eikä kylmety matkan aikana. Gerbiileille on hyvä laittaa boxiin niin paljon purua, että se pystyy kaivamaan sinne pesiä ja tunneleita. Lisäksi esimerkiksi revitty vessapaperi on omiaan boxiin. Näiden lisäksi boxiin voi laittaa vaikkapa pesämateriaalia (joka ei voi kietoutua esim. gerbiilin jalkojen ympärille), kuten Rutirexiä. Deguille voi laittaa puruja muutaman sentin kerroksen sekä runsaasti vessapaperia ja heinää. Näyttelymatkan ollessa kyseessä, huomaa että heinä saattaa värjätä vaaleita turkkeja vihertäviksi.

3. Boxin tulee olla vedoton, mutta siellä pitää kiertää ilma. Siksi muoviset, läpinäkyvät boxit, joissa on ritilämäinen kansi, ovat parhaita. Häkkimalliset boxit ovat huonoja, sillä niissä eläin altistuu jatkuvasti ympäristön vaikutukselle ja sillä on huomattavasti vähemmän suojaa. Boxeissa, joiden alaosa on läpinäkyvää pleksiä, on myös se hyvä puoli että eläintä voi tarkkailla matkan aikana.

4. Boxissa ei saa olla mitään, mikä voisi vahingoittaa eläintä. Siksi kaikenlaiset juomapullot, ruokakupit ja pesämökit ovat huonoja vaihtoehtoja. Kun kuivikkeita on tarpeeksi, eläin voi tehdä pesän niistä. Kuivaruokaa voi hieman sirotella boxiin, mikäli on huoli siitä että eläin saa päivän aikana tarpeeksi syötyä. Gerbiileille voi laittaa esimerkiksi kurkkua tai muuta nestepitoista vihannesta boxiin, joista se saa päivän aikana tarvitsemansa nesteet. Varo kuitenkin värjäämästä vaaleaa turkkia. Esimerkiksi näyttelypäivän aikana lemmikeille voi tarjota vettä pullosta arvosteluiden välissä.

Tekstin on kirjoittanut Venla Ulmala ja se on julkaistu Aavikkorumpu-jäsenlehdessä 4/2016.