Kuinka kesyttää degu?

Degut ovat älykkäitä ja sosiaalisia eläimiä, ja niiden puuhia on kiva seurata riippumatta siitä, ovatko kyseiset eläimet käsikesyjä tai villejä. Kuitenkin moni degunomistaja varmasti toivoo, että onnistuisi luomaan degunsa kanssa luottamussuhteen, jolloin lemmikki on helposti käsiteltävissä ja oppii jopa nauttimaan ihmisen seurasta. Olipa degusi vanha tai nuori, saat sen varmasti kesyksi olemalla kärsivällinen ja viettämällä sen kanssa paljon aikaa!

Aluksi on muistettava, että deguilla on hyvä muisti; se muistaa huonot kokemukset ja siitä voi tulla entistä arempi. Älä tartu degusta kiinni ylhäältä päin (näin saalistajat tekevät), äläkä ota degua kiinni sen hännästä. Jos degulla on ikäviä kokemuksia ihmistä aikaisemmasta kodistaan, voi kesyttäminen kestää kauankin. Tutustumisen tulee aina tapahtua degun ehdoilla. Tarpeeksi hermostunut degu voi aiheuttaen itselleen vaaratilanteen esimerkiksi hyppäämällä sylistä lattialle.

Jos degu on vasta juuri muuttanut uuteen kotiin, kesyttäminen voi alkaa kun deguon tutustunut uuteen asumukseensa ja ympäristö on rauhallinen. Kun seuraat näitä askela, pääset varmasti degusi kanssa ystäviksi!

1. Totututa degu aluksi hajuusi ja ääneesi. Deguille on hyvä jutella heti alusta alkaen. Puhele niille rauhallisella äänellä häkin tai terraarion ulkopuolelta. Voit laittaa paitasi tai jonkin muun vaatekappaleen terraarioon, jotta hajusi tulee heti lemmikeillesi tutuksi.

2. Kun degut eivät säiky asumuksensa ohi kävelevää ihmistä tai normaaleja asumisen ääniä, niille voi alkaa tarjota herkkuja kädestä. Pidä kätesi aluksi paikoillaan ja anna degujen haistella sitä kaikessa rauhassa. Yleensä degu aloittaa tutustumisen varovasti laittamalla ensin vain etukäpälänsä kätesi päälle.

3. Kun herkkujen noutaminen kädestä onnistuu, avaa häkin tai terraarion luukku, ja anna degun kiivetä asumuksensa ulkopuolelle hakemaan herkkupala. Jos tämä ei ole mahdollista (degut asuvat päältä avattavassa terraariossa), laita kätesi terraarion sisälle. Kun degu on kädelläsi, voit yrittää varovasti nostaa kättäsi ylös ja alas, jotta eläin tottuu nostamiseen. Jos olet pitänyt kättäsi häkin tai terraarion ulkopuolella, voit alkaa hitaasti siirtää kättäsi kauemmas degun asumuksesta. Aluksi degulla tulisi olla mahdollisuus palata kotiinsa milloin tahansa, joten älä sulje luukkua degun perässä.

4. Kun lemmikisi alkaa tutkia sinua kiipeilemällä käsivarsillasi ja olkapäilläsi, voit pikkuhiljaa siirtyä kauemmas ja kauemmas häkistä. Nyt kun degu luottaa sinuun jo hieman, voit sulkea häkin luukun ja kävellä degun kanssa muutaman askeleen. Laita degu kuitenkin takaisin häkkiin, jos se alkaa vaikuttaa hermostuneelta.

5. Kun degu on rauhallisena sylissäsi, voit yrittää rapsuttaa sitä niskasta, poskesta tai mahan alta. Kaikki degut eivät anna rapsuttaa itseään, mutta jos sinun degusi pitää siitä, alkaa se nauttia seurastasi tietäessään saavansa sinulta rapsutuksia. Niskasta rapsuttamista tai silittelyä voit myös kokeilla niiden degujen kohdalla, jotka eivät yrityksistäsi huolimatta anna vielä nostaa itseään pois häkistä.

6. Kun degu ei enää arkaile sinua, voit päästää sen deguturvalliseen huoneeseen/asuntoon jaloittelemaan. Luottamus vahvistuu, kun se pääsee tutkimaan vierasta ympäristöä ja voit jopa huomata, että degu viihtyykin enemmän sylissäsi kuin lattialla.

7. Seurustele degujen kanssa säännöllisesti. Mitä enemmän vietät aikaa degujesi kanssa, sitä kesymmiksi ne tulevat! Toisaalta kesykin degu voi muuttua aremmaksi, jos sen kanssa ei muista seurustella.

Teksti: Inkeri Martikainen

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Artikkeli on julkaistu Aavikkorummun numerossa 1/2018.

Lähteet: Youtube: Tips for taming degus & Degutopia: Hand Training. http://www.degutopia.co.uk/degutrainhand.htm