Korvaukset eläimen ruumiinavauksista

SGY ry. korvaa puolet Elintarviketurvallisuusvirastolla (EVIRA) tai tapauskohtaisesti muualla vastaaviksi katsottavissa laitoksissa / eläinlääkäriasemilla suoritettavista ruumiinavauksista. Eläimen tulee olla SGY ry:n alainen laji ja omistajan tulee olla SGY ry:n jäsen. Gerbiilien (meriones unguiculatus) ruumiinavauksesta aiheutuvia kuluja korvataan vain tapauskohtaisesti hallituksen päätöksellä. Eläimen ruumiin tulee olla hyvässä kunnossa ruumiinavaushetkellä. Alkuperäinen ruumiinavausraportti toimitetaan SGY ry:n nimeämälle henkilölle, omistaja voi ottaa kopion. Ruumiinavauksesta toimitetaan kuitti SGY ry:n rahastonhoitajalle, omistajan tilinumeron ja nimen kera. Eläimen lähettämisestä ja viemisestä aiheutuvia kuluja kuten myöskään postikuluista yhdistys ei suorita korvauksia.

Yleisiä ohjeita ruumiin toimittamisesta avattavaksi

Eläimen voi toimittaa EVIRAlle joko henkilökohtaisesti itse vieden tai esimerkiksi rahtina. Rahtina toimitettavasta eläimestä tulee ilmoittaa etukäteen puhelimitse. Eläimen mukana tulee seurata kirjallinen lähete. EVIRAn hinnaston ja ohjeet ruumiin toimittamisesta avattavaksi löydät täältä ja lomakkeita on saatavissa täältä.

Lisätietoja saa EVIRAn asiakaspalvelunumerosta 029 530 0400 (EVIRA vaihde, Mustialankatu 3 00790 Helsinki). Eläin säilytetään kuoleman jälkeen jääkaapissa tai vastaavassa lämpötilassa (+5 astetta) kudosmuutosten estämiseksi. Ruumista ei saa pakastaa.

Ruumis toimitetaan mahdollisimman nopeasti avattavaksi. Jos ruumis lähetetään postitse, on ruumiin jäähdyttyä hyvä pakata se esim. sanomalehteen ja pahvilaatikkoon lämpenemisen estämiseksi. Eläintä ei saa kääriä muoviin tai muovipussiin.

Ruumiinavausraporttien kopioiden toimittaminen yhdistykselle

Yhdistys toivoo, että gerbiilien kasvattajat ja omistajat lähettäisivät kopiot ruumiinavaustuloksista ell Kati Härköselle, Sampsantie 26 as 3, 00610 Helsinki. Tarkoituksena on kerätä yhdistykselle tietoa gerbiilien kuolinsyistä ja kartoittaa mahdollisia ongelmia. Tietoja käytetään yleisesti gerbiilien terveyden seurantaan sekä tilastoihin, yksittäisten eläinten tietoja ei julkaista.