Silppurikilpailun säännöt

Silppurikilpailu on tarkoitettu kaikille yhdistyksen alaisten lajien edustajille kokoon, väriin, ikään ja sukupuoleen katsomatta, tosin yleensä osallistujina on vain gerbiileitä. ldeana on, että eläimet silppuavat wc-paperirullaa niin paljon kuin ehtivät. Aikaa on viisi minuuttia.

Kuva: PKAK / Jenny Kolehmainen

Pistelasku

Rullissa on kolme viivaa, joiden mukaan saa pisteitä: reunimmaisista viivoista saa kolme ja keskimmäisestä viisi pistettä. Viivojen välisistä alueista saa pisteen kustakin. Jos eläin onnistuu järsimään rullan läpi, se saa lisäksi viisi bonuspistettä. Maksimipisteet ovat siis 20. Jos useampi eläin saavuttaa maksimipisteet, voittaja on se, joka järsii rullan läpi nopeimmin. Jokaisen eläimen vuoden aikana keräämät pisteet lasketaan yhteen ja niiden perusteella ratkeavat vuoden parhaat silppurit. Eläin kannattaa ilmoittaa samalla nimellä koko vuoden ajan, jotta yhteispistelaskuissa ei tule virheitä. Mono- ja stereoluokan parhaat palkitaan vuoden lopulla pokaaleilla, ja ne saavat käyttää nimensä edessä titteliä Vuoden Silppuri + vuosiluku (esim. Vuoden Silppuri -99).

Palkinnot ja ilmoittautuminen

Kilpailussa palkitaan paras mono, paras stereo ja paras yritys. Monoluokassa kilpailee yksi eläin rullaa kohti, stereoluokassa kaksi. llmoittautuminen tapahtuu näyttelypaikalla SGY ry:n infopöytään. llmoittautumismaksu on 1€ / eläin (siis monoluokka 1€ ja stereoluokka 2€).

Kilpailuja järjestetään vain Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n omissa tai sen hyväksymissä näyttelyissä. Muiden yhdistyksien epävirallisissa näyttelyissä järjestämät kilpailut ovat epävirallisia eikä niistä saatuja tuloksia lasketa virallisiin Vuoden Silppuri-pisteisiin. Muiden yhdistysten SGY:n hyväksymistä näyttelyistäkin pisteet saa vain jos yhdistys ilmoittaa niistä SGY:n tulosvastaavalle, varmista siis muiden yhdistysten näyttelyissä, onko kyseessä virallinen silppurikisa.

Päivitetty viimeksi 1.12.2016