Suositukset kuljetusboksien koosta

Kuva: SGY ry

Lähteenä käytetty artikkelia, joka julkaistu Aavikkorummussa 1/03 ja jonka on kirjoittanut Anne Jonasson.

Näyttelyjen pöytätilojen ollessa rajalliset SGY ry suosittaa seuraavia boksikokoja. Suositukset vaihtelevat lajeittain eläimen koon mukaan. Myös riittävä ilmanvaihto tulee huomioida. Kyseessä ovat suositukset, eivät säännöt tai määräykset.

Kuljetuslaatikon tulee aina olla eläintenkuljetukseen sopiva, eli ilmanvaihdon tulee olla riittävä ja eläinten pitää pystyä esim. kääntymään, seisomaan ja makaamaan boksissa. Boksin on oltava eläimelle muutenkin turvallinen ja sopiva.

Boksin sisustukseksi gerbiileille ja hyppymyyrille suositellaan purua sekä paljon talous- tai vessapaperisuikaleita ja/tai kuivaa heinää. Huom! Vaalean värisillä eläimillä ei kannata pitää heinää, ettei turkki värjäänny vihreäksi. Deguilla suositellaan käytettävän purua ja heinää. Hiekka tai muu vastaava materiaali ei sovellu boksin sisällöksi.

Boksiin ei tule laittaa näyttelymatkan ajaksi mitään painavaa (esim. pesäkoppia tai ruokakippoa), ettei käy vahinkoja, kun bokseja liikutellaan.

Juomapulloa ei myöskään suositella laitettavaksi boksiin näyttelyihin, sillä se voi boksia liikuteltaessa ja siirreltäessä paikasta toiseen vuotaa ja kastella kuivikkeet ja eläimen. Eläimiä voi juottaa ennen arvostelua ja arvostelun jälkeen. Boksiin voi laittaa jotain nestepitoista syötävää, kuten kurkkua, jotta eläin saa siitä kosteutta ja lisäksi gerbiili- tai hyppymyyrä-boksissa olisi hyvä olla esim. jyväseosta ruuaksi.

Kuljetusboksien mitat

Mitat ilmoitettu niin, että ensimmäinen luku tarkoittaa alareunan mittaa ja jälkimmäinen yläreunan mittaa. Mitat on pyöristetty lähimpään senttimetriin. Viimeinen luku tarkoittaa korkeus kannen ollessa kiinni.

n. 15-16 x 8-9 x 13

Liian pieni kaikille yhdistyksemme (SGY ry:n) lajeille näyttelykuljetuslaatikoksi.

n. 20-21 x 12-13 x 16
n. 18-22 x 11-14 x 16

Yhdelle aikuiselle gerbiilille tai perpallidukselle.

n. 26-28 x 16-18 x 19
n. 25-28 x 15-18 x 20

Kahdelle aikuiselle gerbiilille tai perpallidukselle. Yhdelle shawin jirdille tai crassukselle.

n. 32-34 x 20-21 x 23

Yhdelle degulle. Kahdelle shawin jirdille tai crassukselle.

n. 36-39 x 21-24 x 28

Kahdelle degulle.