VPET-pistelaskusäännöt

Lemmikkiluokan Vuoden Pet -kilpailun pistelaskusäännöt

Suomen Gerbiiliyhdistys ry:n hyväksymissä näyttelyissä, jotka on kerrottu yhdistyksen näyttelykalenterissa, sijoittuneille eläimille lasketaan Vuoden Pet -pisteitä. Vuoden Pet -pisteet laskee yhdistyksen valtuuttama henkilö automaattisesti kaikille pet-luokissa sijoittuneille eläimille. Pisteitä lasketaan yhden kalenterivuoden ajalta siten, että pisteiden lasku alkaa 1.1. ja päättyy 31.12.

Vuoden Pet-pisteitä lasketaan gerbiileille, deguille ja muille hyppymyyrille, joka lajille erikseen. Vuosittain jaetaan seuraavat tittelit:

• Gerbiilit ja Degut: Vuodet Pet (VPET-XX), Vuoden Pet Juniori (VPETJUN-XX), Vuoden Pet (VPETVET-XX) ja Vuoden Pet -kasvattaja (VPETKASV-XX)
  • Muut lajit: Vuodet Pet (VPET-XX) ja Vuoden Pet -kasvattaja (VPETKASV-XX)

Jokainen tittelin voittanut eläin on oikeutettu käyttämään kyseistä titteliä nimensä edessä.

Vuoden Pet -titteli

Vuoden Pet on eläin, joka on kerännyt eniten pisteitä Vuoden Pet -listalla. Mikäli jonkin lajin eläimiä on ilmoitettu näyttelyyn vain yksi ja se valitaan PET1:ksi, saa se Vuoden Pet -pisteitä alla olevan taulukon mukaisesti, muttei erikseen Paras Harvinainen -pisteitä (PaHa). Paras Harvinainen -palkinto (PaHa) kerryttää Vuoden Pet-pisteitä viidellä (5) pisteellä. Jokaiselle eläimelle, joka on palkittu näyttelyn pet-luokassa PET1-PET5 tai KUMA-palkinnolla, lasketaan Vuoden Pet -pisteitä oheisen taulukon mukaisesti:

PET1 10p

PET2 9p

PET3 8p

PET4 7p

PET5 6p

KUMA 5p

PET-sijoille sijoittunut eläin ei saa erikseen lisäpisteitä KUMAsta. Riippuen näyttelyyn ilmoitetusta eläinten määrästä, eläimet saavat lisäpisteitä seuraavan taulukon mukaisesti. Eläinmäärä on näyttelyn toteutunut eläinmäärä eli siihen lisätään mahdolliset jälki-ilmoittautuneet ja poisjääneet eläimet.

Eläimiä 1-30: ei lisäpisteitä

Eläinmäärä 31-50: +2p

Eläinmäärä 51 tai enemmän: +4p

Pet-gerbiileiden ja Pet-degujen Vuoden Juniori ja Vuoden veteraani -tittelit

Vuoden Pet Juniori on se pet-luokan baby- ja/tai junioriluokissa kilpaillut eläin, joka on sijoittunut korkeimmalle ikäluokkalistalla. Vuoden Pet Veteraani on se pet-luokan veteraaniluokassa kilpaillut eläin, joka on sijoittunut korkeimmalle ikäluokkalistalla. Ikäluokkalistalle laskettavat pisteet huomioidaan vain ikäluokkakilpailussa. Parhaalla ikäluokkapalkinnolla palkittu eläin ei saa erikseen lisäpisteitä KUMAsta ikäluokkalistalle.

Mikäli eläin saa baby-, juniori- tai veteraaniluokassa KUMAn, lasketaan tästä palkinnoista pisteet erikseen Vuoden Pet -listalle Vuoden Pet -listan sääntöjen mukaisesti.

Paras ikäluokkasijoitus: 5p

KUMA: 4p

Säännöt ovat voimassa 1.1.2020 alkaen

Päivitetty viimeksi 18.1.2020 (eläinmäärän laskemisperusteet)