FAQ / Poikasten teettäminen

Kuva: Senja Virtanen

Lue lisää kasvatukseen käytettävien eläinten terveydestä ja luonteesta täällä. Vaikka tekstissä käsitellään gerbiilejä, samat ohjeet ovat sovellettavissa myös degukasvatukseen.

Tutustu laajaan kasvattajakurssimateriaaliin täällä.

Minkä ikäisellä naaraalla voi teettää poikaset?

Degunaaraan tulee olla mieluiten yhden vuoden ikäinen, kun se astutetaan ensimmäisen kerran. Tärkeää on, että naaras on terve ja hyvin kehittynyt.

Haluaisin teettää omalla naaraalla poikaset. Kannattaako ja mistä saan uroksen?

Miksi haluat teettää naaraallasi poikaset? Yleensä kannattaa astuttaa naaras vain, mikäli astuttamisella on jokin päämäärä. Jos siis naaraasi on jalostuksellisesti hyvä ja uskot sen voivan osaltaan parantaa Suomen degukantaa, naaraallasi kannattaa teettää poikaset. Muussa tapauksessa ei kannata, ellet sitten aio pitää itse kaikkia poikasia tai ellei sinulla ole niille valmiiksi hyviä koteja. Kunnollisia koteja ei ole helppoa löytää, ja pikku poikaset ovat sinun vastuullasi! Deguilla esiintyy myös jonkin verran ongelmia synnytykseen ja raskauteen liittyen. Jos haluat tehdä poikaset vain sen vuoksi, että haluat nähdä pienten degupoikasten varttuvan, kannattaa miettiä haluatko, ottaa riskin siitä, että naarasdegusi menehtyy poikasineen synnytyskomplikaatioihin. Lisäksi eläinlääkärikulut voivat nousta huomattavan suuriksi, mikäli kaikki ei menekkään suunnitelmien mukaan ja synnytyksen aikana tai sen jälkeen esiintyykin ongelmia.

Mitä tarkoittaa luovutusikä?

Luovutusiällä tarkoitetaan sitä ikää, jolloin degu on valmis lähtemään emänsä luota omaan kotiin. Alle luovutusikäistä poikasta ei saa koskaan myydä uuteen kotiin, eikä sellaista pitäisi koskaan myöskään ostaa - ei edes säälistä.

Milloin poikaset ovat luovutusiässä?

Aikaisintaan kahdeksan viikon ikäinen degu on valmis lähtemään omaan kotiin. Degun luovutusikä on siis kahdeksan viikkoa. Mikäli poikanen on epätavallisen pieni tai heikko, tulisi se pitää kasvattajan luona siihen asti kunnes se on riittävän vahva muuttamaan uuteen kotiin.

Ostin eläinkaupasta kaksi naaras degua. Nyt huomasin, että terraarioon oli ilmestynyt poikaset?

Degusi saattavat olla uros ja naaras. Tarkista asia (esim. eläinlääkärin tai kasvattajan avulla)! Jos degusi todella ovat eri sukupuolta, erota ne toisistaan ennen seuraavan poikueen syntymää (sillä jos uusi poikue ehtii syntyä, uros astuu naaraan uudelleen heti synnytyspäivänä). Jos et löydä urosdegullesi uutta kotia, laita sen kaveriksi urospoikasia. Kun ensimmäinen poikue on vieroitusiässä (8 viikkoa), ota sieltä urospoikaset aikuisen uroksen terraarioon. Naaraspoikaset voit jättää yhteen emonsa kanssa. Sinun pitää siis hankkia toinen terraario. Missään tapauksessa et saa jättää eri sukupuolta olevia deguja vakituisesti yhteen, sillä jatkuva poikasten saanti on naaraalle kohtuuttoman raskasta. Voi olla myös, että molemmat degusi ovat todella naaraita, mutta toinen (tai molemmat) niistä on tullut raskaaksi jo eläinkaupassa. Tällöin poikasten isä on todennäköisesti naaraan veli tai isä. Kun poikaset ovat luovutusiässä, anna ne hyviin koteihin tai vie eläinkauppaan, josta aiemmin naarasdegusi ostit. Toki voit jättää pentueen naaraspoikaset omaankin laumaasi, jos tahdot. Mikäli degusi ovat tulleet kantaviksi jo eläinkaupassa tai toinen niistä on väärää sukupuolta, muista ilmoittaa aina asiasta degut myyneeseen lemmikkieläinliikkeeseen. Eläinkauppojen tulee vastata virheestään sekä kouluttaa henkilökuntansa tunnistamaan myytävien eläinten sukupuolet. Voinko jättää naaras poikaset asumaan äitinsä kanssa vai rupeaako degut tappelemaan keskenään? Voit jättää naaraspoikaset emonsa kanssa. Joskus saattaa tulla pieniä erimielisyyksiä kun poikaset kasvavat ”uhmaikään” tai jos emo saa uudet poikaset. Yleensä kuitenkin erimielisyydet selvitetään ja koko lauma asuu yhdessä elämänsä loppuun asti. Mutta tämä siis todellakin riippuu naaraan luonteesta.

Päivitetty viimeksi 15.11.2012