FAQ - Hankinta

Olen allerginen, voinko ottaa itselleni gerbiilin? Gerbiileistä irtoaa allergeeneja siinä, missä muistakin eläimistä. Vaikka et välttämättä ole allerginen itse gerbiilille, voi puru- ja heinäpöly aiheuttaa sinulle oireita. Osalle eläinallergisista gerbiilit kuitenkin sopivat, eikä oireita ilmaannu. Mikäli sinulla tai jollakin perheenjäsenelläsi on todettu eläinallergia, ota se huomioon harkitessasi eläimen hankintaa ja tarvittaessa konsultoi lääkäriäsi asiasta.

Minulle on sanottu, että gerbiilit eivät haise ollenkaan. Pitääkö tämä paikkaansa? Gerbiilin virtsa ja uloste ovat hyvin miedon hajuisia. Tästä johtuen gerbiili on lähes hajuton muihin lemmikkieläimiin (hiireen, rottaan, marsuun, hamsteriin) verrattuna. Toki gerbiilinkin terraario haisee, jos sitä ei pidetä puhtaana ja purut vaihdetaan vain harvoin.

Voinko hankkia vain yhden gerbiilin, jos pidän sille paljon seuraa? Gerbiilit ovat sosiaalisia laumaeläimiä ja niitä tulisi aina olla vähintään kaksi. Etenkin urokset viihtyvät myös isommissa laumoissa. Vaikka ihminen kuinka pitäisi seuraa gerbiilille, ei se koskaan korvaa oman lajitoverin seuraa. Gerbiiliä voi pitää yksin vain siinä tapauksessa, ettei se hyväksy itselleen uutta kaveria, esimerkiksi sen kumppanin kuoltua. Kahden gerbiilin hoitamisesta ei edes aiheudu yhtään sen enempää työtä kuin yhdenkään gerbiilin hoidosta.

Tulevatko vain uros ja naaras toimeen keskenään? Sekä gerbiiliurokset että -naaraat tulevat keskenään toimeen. Voit siis varsin hyvin hankkia itsellesi kaksi urosta tai kaksi naarasta. Sukupuolten välillä ei ole suuria eroja käyttäytymisessä: kummatkin kesyyntyvät ja ovat yhtä kilttejä ihmiselle. Urokset hyväksyvät uuden laumatoverin luovutusikäisestä poikasesta yleensä hivenen helpommin joukkoonsa kuin naaraat.

Minulle on sanottu, että uros- ja naarasgerbiili osaavat säännöstellä poikueitaan, eivätkä tee jatkuvasti poikasia. Pitääkö tämä paikkaansa? Ei pidä. Jotkut pariskunnat tosin näyttävät pystyvän asumaan yhdessä ilman, että naaras saa poikasia jatkuvasti. Tämä on kuitenkin harvinaista, mikäli naaras on nuori ja parhaassa lisääntymisiässä. Käytännössä naaras voi saada poikaset jopa neljän viikon välein. Tämän takia urosta ja naarasta ei siis ole järkevää pitää yhdessä, ellei niillä ole tarkoitus teettää poikasia.

Minulla oli kaksi gerbiiliä, joista toinen kuoli. Voinko hankkia yksin jääneelle gerbiilille kaverin? Kyllä, ja tämä onkin suositus. Järkevintä on hankkia luovutusikäinen poikanen/poikaset kaveriksi, vanha gerbiili hyväksyy heidät parhaiten uusiksi kumppaneikseen. Muista hankkia urokselle kaveriksi uros- ja naaraalle naaraspoikanen, ellet halua gerbiiliesi saavan poikasia.

Miten totutan gerbiilit toisiinsa? Gerbiileiden totutuksesta löytyy tietoa artikkelista Kun gerbiilit tappelevat, Osa 3.

Minkä ikäisiksi gerbiilit elävät? Gerbiilit elävät keskimäärin 3-4-vuotiaiksi. Viisivuotiaskaan gerbiili ei kuitenkaan ole mikään mahdottomuus.

Voinko pitää gerbiiliä samassa häkissä marsun tai hamsterin kanssa? Et. Gerbiiliä on turvallisinta pitää vain oman lajikumppaninsa kanssa. Yhteiselon yritys etenkin hamsterin tai rotan kanssa voi päättyä gerbiilin kannalta hyvinkin ikävästi: hamsteri tai rotta tappaa gerbiilin.

Minkä värinen gerbiilini on? Värin määritteleminen gerbiiliä näkemättä on yleensä hyvin hankalaa. Värikuvaussivulta löydät kuvaukset eri väreistä. Osasta on mukana myös valokuvat. Gerbiilisi värin saat myös selville, kun ilmoitat sen näyttelyssä lemmikkiluokkaan. Tuomari määrittelee tällöin myös gerbiilin virallisen värin.

Mistä erotan, onko gerbiilini uros vai naaras? Asia selvinnee helpoimmin nostamalla gerbiiliä varovasti hännän tyvestä ja katsomalla, miltä gerbiilin hännänalus näyttää. Naarasgerbiilin peräaukko ja sukuaukko ovat hyvin lähellä toisiaan, kun taas uroksella näiden väli on pidempi. Lisäksi uroksella näkyvät kivekset hyvin selkeästi.

Voit lukea lisää gerbiilien hankinnasta täältä.
Katso artikkeli sukupuolten tunnistamisesta täältä.

Päivitetty viimeksi 15.1.2018