FAQ - Näyttelyt

Lisätietoa näyttelyistä Näyttelytoiminta-sivulta.

Haluaisin ilmoittaa gerbiilini näyttelyyn, mutta mistä saan tietää missä näyttelyitä pidetään? Näyttelykutsut julkaistaan yhdistyksen WWW-sivuilla kalenterissa. Sieltä löydät kaikki gerbiilien viralliset luokat ja lisäksi lemmikkiluokat, niiltä osin kuin näyttelynjärjestäjät ovat tietoja gerbiiliyhdistykselle lähettäneet.

Paljonko gerbiilin ilmoittaminen näyttelyyn maksaa? Gerbiilien näyttelymaksut ovat huomattavasti pienempiä kuin esim. koirapuolella. Yleensä gerbiilin ilmoittaminen näyttelyyn maksaa 1,5-10 euroa, riippuen siitä, montako eläintä ilmoitat (paljousalennukset), oletko järjestävän yhdistyksen jäsen (monet yhdistykset antavat alennusta jäsenilleen) sekä ilmoitatko gerbiilisi ajoissa vai jälki-ilmoittautumisena (kaikkiin näyttelyihin ei edes oteta jälki-ilmoittautumisia). Mikäli aiot käydä näyttelyssä useamminkin, kannattaa liittyä jäseneksi yhdistykseen.

Voinko ilmoittaa oman gerbiilini näyttelyyn, vaikken ole gerbiiliyhdistyksen jäsen? Kyllä voit. Jos gerbiilisi on rekisteröity, voit ilmoittaa sen viralliseen luokaan tai lemmikkiluokkaan, ja jos ei, niin gerbiilin voi ilmoittaa lemmikkiluokkaan. Jäsenille näyttelymaksut ovat halvemmat, joten mikäli aiot käydä useammin näyttelyissä, kannattaa liittyä jäseneksi.

En tiedä kuka on gerbiilini kasvattaja, ja koska ostin sen eläinkaupasta, en tiedä myöskään sen vanhempia. Haluaisin kuitenkin viedä gerbiilini näyttelyyn. Onko se mahdollista? Kyllä on. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä gerbiilisi nimi, väri (mikäli tiedät sen), eläinkauppa, josta gerbiili on ostettu sekä omat tietosi. Lisäohjeet näyttelyyn ilmoittautumisesta löydät tältä sivulta.

Mitä eroa on virallisella luokalla ja lemmikkiluokalla? Virallisessa luokassa gerbiili arvostellaan rotumääritelmän nojalla. Arvosteltavia asioita ovat mm. gerbiilin tyyppi, koko ja väritys, mutta myös käsiteltävyys ja kunto. Lemmikkiluokassa (eli pet-luokassa) gerbiilistä arvostellaan luokan nimen mukaisesti lemmikkieläimiltä vaadittavia ominaisuuksia: käsiteltävyyttä, gerbiilin hoitoa ja terveyttä sekä kuntoa. Gerbiilin värin hyvyydellä tms. ei ole vaikutusta gerbiilin menestymiseen. Lisää näyttelyluokkien eroista löydät täältä.

Miksi näyttelyitä ei järjestetä täällä, missä asun?

Suurin syy siihen, että näyttelyä ei järjestetä asuinpaikkakuntasi lähistöllä on se, ettei yhdistyksellämme ei ole tarpeeksi jäseniä asuinpaikkakunnallasi. Näyttelyn järjestämiseen tarvitaan siis myös paikallisten ihmisten apua (mm. näyttelypaikan etsimiseen ja varaukseen sekä viranomaisilta tarvittavien lupien anomiseen). Mikäli tiedät, että asuinpaikkakunnallasi on muitakin gerbiilin/degun omistajia ja haluaisitte näyttelyn sinne, sekä olisitte valmiita osallistumaan näyttelyn järjestämiseen, ottakaapa yhteys esim. hallitukseen, aluevastaavaan tai Suomen Kani-ja Jyrsijäliitto ry:n alaiseen oman alueen paikallisyhdistykseen.

Pitääkö gerbiiliä valmistella näyttelyyn jotenkin?

Mikäli gerbiili on likainen, se voidaan pestä käyttäen mietoa koiran pesuainetta, joka huuhdotaan kunnolla turkista pois. Myös näyttelyboksin sisustus on tärkeää. Laita boksin pohjalle reilu kerros puhdasta kutterinpurua ja päälle paljon silputtua talous- tai WC-paperia. Tämä pitää gerbiilin lämpimänä ja turkin kiiltävänä.

Olin ilmoittanut gerbiilini lemmikkiluokkaan, mutta se ei saanut palkintoa, vaikka saikin hyvän arvostelun. Ovatko näyttelyt huijausta?

Vain parhaat gerbiilit yltävät palkinnoille. Normaalisti lemmikkiluokassa jaetaan sijat PET1- PET5 eli vain viisi parasta gerbiiliä palkitaan. Mikäli jokin muu gerbiili on ollut erinomainen, voi se saada kunniamaininnan eli KUMAn. Silloin tällöin näyttelyissä jaetaan myös erikoispalkintoja, joita joku kasvattaja on lahjoittanut tai tuotepalkintoja, jotka yleensä lahjoittaa joku eläinkauppa. Tällöin palkittuja voi olla enemmänkin. Ei siis ole itsestään selvää, että gerbiilisi saa palkinnon, vaikka se saisikin hyvän arvostelun.

Mitä ihmettä tarkoittavat ROP1 tai ROP4, serti tai KUMA, entä L1?

Nuo ovat palkinnoista käytettyjä lyhenteitä. ROP1-gerbiili on rotunsa paras gerbiili (eli kaikista paras gerbiili näyttelyssä), ROP2 on rotunsa toiseksi paras jne. Näyttelyssä voidaan jakaa maksimissaan ROP1-ROP5-sijat, eli valita viisi parasta gerbiiliä. VSP on vastakkaisen sukupuolen paras. Se tarkoittaa, että mikäli ROP1-gerbiili on ollut uros, niin vastakkaisen sukupuolen paras eli VSP on kaikista paras naaras, tai päinvastoin. Mikäli gerbiili on erittäin hyvä, rotumääritelmän mukainen eläin, voi tuomari antaa sille sertin eli sertifikaatin. Kun gerbiili on saavuttanut kolme sertiä, valmistuu siitä champion eli CH tai muotovalio (MVA), mikäli sertit ovat ROP1- tai VSP-sertejä. Kunniamaininta eli KUMA voidaan antaa gerbiilille, joka on erinomainen rotunsa edustaja, mutta ei aivan sertin arvoinen, tai joka ei voi vastaanottaa sertiä (baby- tai koe-standardiluokka). L1 tarkoittaa Laatu 1 -palkintoa, jonka tuomari antaa eläimelle, joka on hänen mielestään hyvä, jalostukseen sopiva gerbiili. Lisää lyhenteistä ja näyttelysanastosta täällä.

Mitkä ovat gerbiilien ikärajat näyttelyissä?

Alaikäraja on 2 kk, eli sitä nuorempaa gerbiiliä ei voi ilmoittaa näyttelyyn. Yläikärajaa gerbiileillä ei ole. Gerbiilit jaetaan iän perusteella seuraaviin luokkiin: babyluokka, juniori/ nuorten luokka, avoin luokka ja veteraaniluokka, ikärajat löytyvät näyttelysäännöistä.

Päivitetty viimeksi 28.11.2018 (linkitykset)